ODJEZD
Uteklo to jako voda. Co
jsme stihli, to je za námi. Před námi pak cesta domu přes dva tisíce kilometrů.
Končí nám správná dovolená. Před ní se člověk těší jak si oddychne od toho
blázince doma a v práci, a ke konci dovolené se těší domů, do toho klidu.
Balíme
tábor, nakládáme loď na vlek, skládáme vše do aut. Naposled se rozhlédneme po
širé vodní hladině. Poslední koupel. Vodní tříšť nás naposled skrápí na cestu a
ptáci naposled zamávají svými křídly. Známe moře s větší nabídkou života,
ale tady nám nebylo špatně. Má to zde své kouzlo a romantiku ještě neobjevené
země rekreačním průmyslem. Nebude to dlouho trvat a budou zde hotely, lázně,
promenády, diskotéky. Krymská vláda už o tom uvažuje a hledá jen vhodného
bohatého zahraničního investora, který sem ty McDonaldy a jiné atrakce
podporované nadnárodním kapitálem a barvivy E 0-300, přitáhne.
Důkazem
toho je civilizace Bosporu který spojuje toto moře se Středozemním, kde žije na
patnáct milionu lidí a splašky pouští do moře. Řada rybích hejn, která
připlouvala sezóně za potravou do Černého moře tak už několik let odmítá přes
splašky sem proplouvat. Začíná to už i zde, kde na JBK, jak tu nazývají Jižní
břehy Krymu. Nově postavené hotely se sice napojují na stávající kanalizace,
ale až za čističkami. „Privětstvujem Vas v Krymu“.
Cestu
domů volíme širokým obloukem od Moldávie. Vybíráme si řeku Dněpr a kopírujeme
její tok nejdříve na severovýchod a pak na sever a východ.
Navštěvujeme
dvě přehrady, které vyrábějí elektřinu a jsou i zdrojem vody rozvedené stovkami
kilometrů zavlažovacích kanálů po celé zemi.
Silnice
jsou zde stále stejné. Díra, díra, díra. Najednou vidíme i značku „nerovnost na
silnici“. Původně jsme se domnívali, že tato značka je jen na hraničních
přechodech a platí pro celou Ukrajinu. Mýlili jsme se. Tyto značky umisťují
tam, kde jsou díry hlubší než 30 cm. Ve druhém případě tehdy, kdy sypké boule
asfaltu převyšují 40 cm. Nepochopitelné jak vznikly. Asi tu řádil nějaký krtek
asfaltový.
Najednou
je Ukrajina rovná jak stůl. Silnice jsou zde taky rovné. Nejdelší rovinku,
kterou jsme jeli byla ke dvaceti kilometrům, zakončená kruhovým objezdem
uprostřed stepi a dál zase rovinka, rovina. Kolem jen elektrické sloupy, které
se na obzoru slévají. Asi se tam zkratují. A kolem vodní kanál.
Často
rovinka končí zatáčkou v které je pomníček automobilisty. A pak zase
rovina a pomníček. A tak to jde pořád. Rovina, zatáčka, pomníček. Rovina,
pomníček, zatáčka, pomníček. Rovina,
….pomníček. Je to cesta hrobů.
Na jedné
rovince mezi nedozírnými lány obilí, slunečnice a kukuřice najednou hlídka GAI.
Opět vyděšené kouká na loď za autem. Pokynutí obuškem a my již cvičení místními
poměry, zastavujeme. Prohlíží papíry a udiveně
se ptá proč jedeme na Ukrajinu, když v Čechách se máme lépe a určitě tam nejdeme
místa, kde můžeme trávit dovolenou. Když mu sdělujeme, že jsme byli u moře,
vypadne z něj dotaz: „A to vy v Čechách nemáte moře?“ Přiznali jsme
pravdu. „Nemáme.“
Se slovy: „Vy nemáte moře???????“ nás propouští. Je asi
tak šokovaný, že po nás ani pokutu (úplatek) nechtěl.
Kdyby
věděl co za chvíli vyvedeme. Každý rok se nám zadaří provést i menší přestupek.
Loni na Liparech jsme projeli s lodním přívěsem asi dva kilometry
jednosměrkou v protisměru. Tady jsme pro změnu projeli kruhový objezd
vlevo! Ale co. Tady se předpisy dodržují jen tehdy, kdy na vás blikají
protijedoucí vozidla, čímž upozorňují, že se blíží hlídka GAI. Neblikne snad
jen ten, komu nesvítí světla. Solidarita je tu ohromná.
Přijíždíme
k přehradě Kremenčuk. Do města, které má 230 000 obyvatel, převážně
Ukrajinců. Ve městě dosud, jak jinak, stojí socha Lenina.
Na
přehradní hrázi fučí neskutečný vítr. Vlny jezera dosahují 4-5 metrů, které
bijí do přehradní hráze. Vodní hladina nejde přehlédnout. Šíře je tu taková, že
je vidět i zaoblení země. Vždyť jezero má v některém místě šíři i 40 km.
Když vítr potřetí shazuje Habžu a Karetku při focení ze zdi, uznáváme že je to
vichřice.
Zajíždíme
do zálivu, kde je přeci jen klidněji a před větrem nás chrání prohýbající se
stromy. Naši rybáři nahazují. Brzy se
jim daří ulovit metr ryb složený z deseti rybiček. Že jsou tu více jak dvoumetroví sumci se nás
tak prostě netýká.
Koupel
v Dněpru však byla příjemná. Na kus řeči zašla i bahenní želva.
Ranní
cesta je bez problémů. Fotíme se se sochami policajtů na jednom parkovišti a
pak už jen hranice se Slovenskem.
První
auta projíždějí přes ukrajinskou kontrolu bez problémů. My s lodí jsem však
odstaveni stranou. Nejdříve nás nechají vyplnit celní prohlášení, že nevezeme výbušniny a střelivo, narkotika, starožitnosti, otravné a radioaktivní látky, floru a faunu,
vysílačky a tiskoviny. Kolik vezeme hřiven, korun, dolarů a euro. Pak už jen
následuje důkladná prohlídka. Prohrabávají všechny kouty auta, skříňky, tašky.
Mezitím se vyptávají zda máme zbraně, kde máme harpuny když jsme potápěči, zda
máme drogy. Kontrolují počet peněz které máme. Kontrolují lék po léku. Musíme
rozdělat loď. Buší do prázdných kanystrů. Pak objevují kameny které si vezeme
od moře. To je vyděsí. Musíme je vyložit. Volají experty v domnění, že
vezeme snad uran či jinou radioaktivní surovinu. Když mu ukazuji, že jsou to
kamínky do korálků, propouští nás. Hodina a půl prohlídky. Podepisujeme
protokol a hurá na Slovensko. Tam jsou hranice o něco průchodnější, i když jde
o „nárazník“ Evropské unie. Další prohlídka nás proto nemine.
Jsme ale
už přeci jen více doma. Nad Tatrou sa blýská. Jedeme za deště celou noc. Naše
zem asi pláče dojetím, že jsme se vrátili. Dopoledne dorážíme domů.
Zbyly
jen vzpomínky, pár škeblí a kamínků. Film, fotky a mnoho nezapomenutelných
zážitků.