TARCHANKUT - POTÁPĚNÍ K VRAKŮM
Načervenalé slunce hlásí nový den a
my se vydáváme k ponorům na lodní vraky. Vybrali jsme dva a zabere nám
každý jeden den.
Vydáváme
se po silnici směrem na východ. Objíždíme jezero Donuzlav. Je unikátní jak svým
rozměrem, tak konfigurací, geomorfologií, tak i florou a faunou tohoto
ekosystému. Táhne se od moře na sever hluboko do pevniny v délce 35 km,
kde dosahuje šíře několika set metrů. Blíže k moři se rozšiřuje až na 9
km. Od moře ho dělí písečný přesyp.
Plocha jezera dosahuje 47 čtverečných kilometrů, s hloubkou dosahující až
25 m. Skalnaté pobřeží vytváří řadu zálivů a mysů oblíbených turisty. Dno
jezera je pokryto vrstvou jílu, který má léčebné účinky. Blíže k moři žijí
ryby mořské, (Barabula, Larička, Kefal, Stavrida). Severněji voda sládne a je
tu tolstolobik a kapr. Unikát. Voda která je zde jak mořská, tak jezerní i
pramenitá, v bývalém ústí řeky, se rychle vypařuje na slunci a vzniká –
rapa. Zahuštěný (až 80%) roztok solí kalcia, natria, chloru, bromu a dalších
prvků. Voda je tak hustá, že tady se nepotopíš. Ani ten kdo neumí plavat.
Po devadesáti kilometrech
krkolomných silnic, nás tak čeká vesnička Mirnyj. Vjíždíme do opuštěného
bývalého vojenského prostoru připomínající naše Milovice po odchodu sovětských
vojsk. Kontrolují nás nějací maskovaní muži. V areálu vidíme řadu pustých
budov a zřícené letadlo. Jak spadlo, tak leží.
Nastupujeme
na loď. Vítá nás kapitán, jeho žena „doktorka“, třináctiletá dcera jako
stevardka, potápěčský instruktor a pomocník. Po hodině plavby přijíždíme na
místo. Měla tu být bojka označující vrak, ale vzala ji bouře. Je tu jen
pětilitrový kanystr. Instruktor se vrhá do vln a vrak po několika pokusech
nachází a váže kotvící lano na vrchol stěžně v hloubce 35 m.
Seznámili
nás s vrakem lodi VARNA který
leží v hloubce 56 m. Vana.
Nejvyšší bod lodi je 32 m - stožár. Nadpalubí
se dobře zachovalo.
V jednom z pater podpalubí
jsou vidět staré brusy. Další patro přináší kouzlo, je plné dřevěných klád a
sudů od 40 do 400 litrů. Připomínají vinném sudy. Na přídi a na zádi jsou
osazeny dvouhlavňové konóny.
Příprava a jdeme do vody.
Dole
jsme jen chvíli. Pár fotografií a ……..
zjišťujeme, že lano které tam mělo být tam není. Stoupáme tedy po slabém lanku
na kterém je přivázána pětilitrová petka. Na
slabém lanku jsme dva. Silný proud nás
zahání stále více bokem lodi. Ze všech sil se dostáváme k bortu lodi a pak
na palubu. To lano bylo uvázáno prostě jinde.
Samozřejmě tam bylo, snad jsme měli
někteří hloubkové opojení a na vrcholu stožáru jsme ho nenašli. Josef se snažil
udělat ještě pár fotek a tak se trochu zdržel. Byla z toho 52 minutová
dekomprese. Pět minut za padesát. Pěkný nepoměr.
DEKOMPRESNÍ
KOMORA
Radek s Ondrou využívají
nabídky strávit čas v přetlakové komoře. Pro velké vlny však až v přístavu.
Simulují nám hloubku 70 metrů a tak to celé trvá dvě a půl hodiny.
Zbytek našich kolegů na palubě zatím
hraje karty a popíjí s posádkou vodku a slivovici, což kapitána lodi pěkně
zmohlo.
Navečer se vracíme. Po dvou
dnech se vracíme do přístavu. Odjíždíme na další vrak.
VOLHA – DON. Jde o německou loď. Bývala to sovětská „Krasnaja Moldavia“, vystavěná
v r. 1917 - 1929. V letech 1929 do 1941 sloužila jako nákladní loď na
převoz rudy „Volha – Don“. V r. 1941 byla zajata Němci, přestavěna a
uvedena znovu do provozu v r. 1943.
25. listopadu 1943 v konvoji ochraňována
rumunskými dělostřeleckými loďemi „Stihi“ a „Dumitrescu“, R-205 a loveckou lodí
ponorek UJ-2301 a UJ-2309 jela do Sevastopolu. Na palubě měla 325 ks nákladu
pro Luftwaffe. V 19:07 sovětská
ponorka L-6 pod velením B.V.Gremjaka prorazila loď jediným torpédem. Zemřelo 5 lidí. Zbytek posádky byl zachráněn
doprovodnými plavidly. Plavidlo zůstalo na hladině a připojeno za loď
Dumitesku. Sílící vlny a vítr způsobil, že kolem 3 mil od břehu se loď
potopila.
Vrak dnes leží na hloubce 32 metrů.
Náš ponor se rozhodly zkomplikovat
asi dvoumetrové vlny. Nepodařilo se jim to. Všichni jsme se bez větších
problémů zanořili. Dole u vraku nás čekalo překvapení v podobě nízké
viditelnosti, která se pohyboval od 5-ti do 3 metrů.
Vrak je celkově zachovalý.
V nákladovém prostoru se nachází kompletně zachovalý kanón i
s lafetou, jakýsi přípojný nákladní vozík a v hloubi podpalubí i
velká hromada dělostřeleckých granátů.
Kapitánský
můstek s obytnou částí se dá bez většího rizika proplavat. V těchto
prostorách však nic zajímavého není. Zdejší podvodní průzkumníci zřejmě své
úlovky z tohoto vraku již dávno odnesli a rozprodali na tržištích.
Na hladině však vítr a vlny přidaly
na intenzitě. Byly tak prudké, že nám utrhly i dekompresní žebřík i se dvěma
dekompresními přístroji a bójkami. Rychlým zákrokem Jurie Bataeva (místní
istruktor TDI/SDI) a bravurním kormidlováním kapitána lodě se odplouvající dekompresní přístroje podařilo zachránit.
Jako ideální se ukázala směs dýchacích plynů EAN 38.
Loučíme se s kapitánem a
posádkou a vracíme se již za tmy do našeho tábora za Olenivkou.