EXPEDICE
TARCHANKUT 2007
Kam jsme to
vlastně vyrazili.
Klub potápěčů a vodáků v letošním roce slaví 50
let své existence. Po mnoha expedicích v celém světě, v červnu
letošního roku navštívilo 15 účastníků expedice západní Krym, oblast
Tarchankut. Jedná se o pustý poloostrov hluboko vybíhající západně do Černého
moře, který nás zaujal svými přírodními krásami.
Břehy jsou bohaté na útesy dosahující výšky až 60 m,
s množstvím věží, hrotů a podmořských tunelů. Podvodní život nabízí pro
potápěče setkání s řadou podvodních rostlin, živočichů, ryb a řadu lodních vraků.
Cílem bylo pořídit z této oblasti fotografie
živé i neživé přírody, jak pobřežního, tak podmořského života a podívat se
někam, kam normální cestovní kanceláře nejezdí.
Den odjezdu který je každoročně, a tedy již i
tradičně, 6.6. V tento den jsme v pěti autech vyrazili. Projet Čechy
a Slovensko byla idylka bez zvláštních událostí. Dobrodružství se pomalu
dostavilo až na hranicích s Ukrajinou. Malý, několikadolarový úplatek zde
byl počátek toho, na co jsme se těšili. Výhodou výpravy bylo, že jsme si jako
kolegu vzali rodilého Ukrajince
potápěče, který nás ubezpečil, že vše proběhne OK. To ale říkají Američané.
V tomto případě to více než OK bylo UK.
Podkarpatská
Rus a Ukrajina
Nádherná krajina Podkarpatí nás okouzlila. Úhledná
políčka, nádherná silnice, desítky kostelů, romantika koňských povozů se však
postupně na východ mění na více rozbité silnice. Kolem se množí lidé na večerní
procházce s krávou. Tady nemají dogy a jiné ohromné psy. Stačí kráva, či
několik ovcí či hus, a je proč se projít. Na pastvu a z pastvy.
Dále na východ už patníky a svodidla nevedou. Silnice
má sice občas i pruhy, ale platí, kolik se vedle sebe vejde vozidel, tolik
pruhů. Plné čáry a dopravní značky
jsou tu jen jaksi „orientační“. Nikdo se jimi neřídí. Silnice na mapě značená
čtyřmi pruhy často znamená, že jde o klasickou dvouproudovku, a vedle nich
prašné, někdy štěrkové, vymleté pásy,
kde se dá při mírné rychlosti zaparkovat, těžko jet a už vůbec ne předjíždět.
Navíc tu téměř každý kilometr „spinká“
přejetá kočička nebo pejsek. Nejdříve je počítáme. Pak už to připomíná
roztroušený hromadný hrob.
Jako každý rok se nám daří absolvovat námi takzvaná
„čestná kolečka“. Díky dezorientaci jde o projetí některého místa i několikrát.
Máme ve svém středu vojenského specialistu kartografa, jehož vedení celé kolony
občas přesvědčuje i nevěřící, že jsme to samé místo již viděli i potřetí.
Kilometry tak přibývají, ale chvílemi se našemu cíli úspěšně vzdalujeme a
jedeme známým směrem neznámo kam.
Jedno takové „kolečko“ nás donutilo se otočit.
Zařazujeme se tedy na střed s blikající směrovkou. Vozidla vás objíždějí
vpravo. Potud se světová i evropská dopravní norma shoduje. Ale koukáme oni se
hrnou i zleva. Stojíte, zíráte, ale hlavně: nejedete! Pokusíme se to navrhnout
i našemu parlamentu do bodového systému. „Komu se podaří majznout vás zleva –
vrátí se mu nejméně dva body“!!!
Asfaltový povrch silnic tu má své zvláštnosti.
Podélné pukliny se postupně zcela náhodně změní v díru, v které je
skryta ještě jedna. Občas i větší než ta první. Asfalt co zbyl z díry je
pak někdy úměrně navršen za dírou (nebo vedle) v úhledný kopeček, který
úspěšně silenbloky auta doklepne ještě více na nápravu. Některé kruhové objezdy
tak jsou plné takovýchto „zpomalovacích retarderů“. Asfalt je tu snad všech
barev. Od černé, přes hnědou a červenou
až k zelené. Různé to hrubosti. Panely jsou sazené na těsno i
nahrubo, kostky jsou šutry, a hliněné cesty jsou fakt z hlíny. A není jich
tu málo. Jsou značeny i na mapě, mají i dopravní značky. Jen čáry chybí. Díry
ne!
Zvláštní předpisy tady mají asi cyklisté. Jezdí se
zde zásadně vlevo. Tedy v protisměru. A tak cyklisty nepředjíždíte, ale
potkáváte oči v oči. Občas,
pravda, jede někdo tak jako u nás ve směru jízdy. Vzhledem k výjimečnosti této situace je však považujeme za
opilce, kteří si spletli levou ruku s pravou.
Krávy pasoucí se na lukách kolem silnice mají naopak
asi geneticky stabilizovanou inteligenci. Vběhnou-li vám nečekaně, a to často
zprava do cesty, vědí, že dle pravidla pravé ruky mají absolutní přednost. Toho
využije celé stádo i pastevcem jedoucím na kole, který má asi tyto geny
naklonované taky. Běžné i na evropské E 50.
Moldávie –
měla nám zkrátit cestu, zkrátila nám život.
Jsme u hranic Moldávie. Pro oblast Moldavské
republiky historici užívají také označení Besarábie. Moldavská republika se od svého vzniku snaží o posílení
národní svébytnosti, a tak se rumunštině, kterou se zde mluví,
z politických důvodů říká „moldavština“. Nic naplat, že se rumunštině
podobá jako jednovaječné dvojče
Vítá nás země vína a asi taky debilů úředníků. No tak
blbý asi nejsou, chtějí nás jen oškubat. „Musíte zaplatit za desinfekci proti
slintavce a kulhavce“. „Normálně to stojí 120 US, ale protože jste na dovolené,
dejte za pět aut a dva vleky 58 US“. Dostáváme patnáct razítek a projíždíme
mezi dvěma rezavýma trubkama, odkud na nás bryndá jakási neidentifikovatelná
tekutina. Máme tak desinfikovaný i přívěs s lodí přesto, že jsme na ní
nikdy žádné krávy nevozili. Dosud jen přátele a milá děvčata.
Země je plná políček, kde s láskou okopávají i
kukuřici jak si váží každé rostlinky která jim do té bídy přinese trochu
užitku. Občas zahlédnete na poli skupinku, která, dnes by se dalo říci moderně,
provozuje brainstorming. No prostě kecají. Povrchu Moldavska dominuje silně
rozčleněná pahorkatina. Do pahorkatiny, která je tvořena pohořím Kodry, je
zahloubena hustá říční síť. Hlavní řeky jsou Prut (na hranici s Rumunskem) a
Dněstr (na severovýchodě na hranicích s Ukrajinou).
Cesta neutíká. Den pryč a my máme za sebou 280 km.
Nocujeme v odstavném pruhu u malé
říčky. Ráno posnídáme společně s potulnými psy zbytky tlačenky a ořechové
bábovky a jedeme dál. Zastavují nás policajti. „To auto před vámi jelo
osmdesát.“ „No ale my ne?!“ „To nevadí, patří k vám a tak zaplatíte
30 hřiven“. Kdo asi má pravdu? Ten
kdo má moc!
Sto kilometrů před hranicemi se najednou zjevuje
závora, za ní tank a před ním vojáci. „Tudy nemůžete! Jeďte do města!“ Tam nás
za ohromnou zdevastovanou fabrikou, kde je jen rez a trosky, čeká další závora
a sdělení, že je to tu jen pro místní a nás z dálného západu tam nemohou
pustit! Krom toho, že prý jsme zastavili půl metru za značkou STOP. „Tím jste
se dopustili závažného přestupku, za který se tu platí 100 US. (To bychom
chtěli vidět, když plat je tam něco kolem 80-140 US. Po takové pokutě by umřeli
hlady). Chtějí prachy, nic víc! Jen prachy! Karetka, mu podává dolarovou
bankovku. Úředník na ni koukne, a se slovy: „To není ani na pivo“ ji strká do
kapsy, a mizí.
Uvědomujeme si, že vjíždíme do Podněsterské moldavské
republiky. Kišiněvská vláda nad tímto územím na levém břehu Dněstru ztratila
kontrolu v roce 1990. Tehdy skupina
separatistů kolem současného podněsterského prezidenta Igora Smirnova vyhlásila
nezávislost. Tu od té doby neuznal žádný ze států, kromě několika
podobně neuznaných území. Žije zde podle odhadů 550 tisíc až 700 tisíc lidí.
Polovina z nich v městech Tiraspol a Bender. Rozloha PMR představuje 4163 km2.
Oblast je skladištěm sovětských zbraní, se kterými se tu prý hojně obchoduje.
Některé zdroje označují Podněsteří za nebezpečnou oblast, kde se ztrácejí lidé
a kde bují organizovaný zločin. Neztratili jsme se. Jen trochu nervů a peněz.
Obstupují nás
civilisti i uniformy v černém i v maskáčích. „Musíte jet na jiný
přechod, 280 km odtud“. To se nám nechce. Velitel „čehosi“ mne volá stranou a
sděluje, že 50 US to spraví. „Dějstvuj!“ Čekali jsme to, ale pro jistotu se
ptám zda je to vše co budeme v Moldávii platit a zda je to skutečně
poslední kontrola. „Kaněšno! Naproti
jen zaplaťte poplatek za každou osobu“. Stálo to „jen“ dalších 35 US.
Po třech kilometrech nás staví známé GAI. Státní
automobilová inspekce. Vyvalený policajt, že vezeme loď se ptá, zda jsme
zaplatili na hranicích. Ukazujeme mu poplatek za osoby. Oznamuje nám, že nemáme
ale zaplaceno za auta. „To nikdo
neřekl?! Nikdo nic nechtěl?!“ Namítáme. „To je ale vaše chyba! Dopustili jste
se tak prohřešku, za který zaplatíte 150ti násobek průměrného moldavského platu
a vyřízení trvá týden“. Jasné. Jsou to obchodníci. Vědí, že musí nasadit
devastující negativní emoce, aby se vám 70 US které pak požadují, zdálo málo.
Platíme, vyfotíme se u tanku, a …… padáme odtud. Hajzlové!
Po sto kilometrech, co jiného, skutečná hranice
Moldávie – Ukrajina. Opět téměř tři hodiny buzerace a další dolary. Je to
prostě „bordel“. Jediné, co tady mají organizačně perfektně zvládnuto je to,
jak z vás dostat dolary.
Opouštíme tuto zemi s pocity na zvracení. Na
protest proti „nelidskému zacházení“ moldavskými bandity převlečenými za
policajty, celníky a úředníky jsme imaginárně rozbili všechna moldavská vína na
léta dopředu a vyřadili tak tuto zemi ze seznamu nám oblíbených zemí. Pro
jistotu jsem si ji vyškrtli i ze zelené pojišťovací karty, aby nás sem už nikdy
nepustili i kdybychom chtěli. Už nechceme! Děkujeme, odjíždíme! Moldávie nás
stála hromadu peněz, nervů za nic. Co nejhorší, hodně času. Dvanáct hodin na
hraničních postech. Dva dny a jen necelých 500 km. Dva dny našeho života
v tahu. Již nikdy Moldávii!!!!
Delta
Dněpru
Při vstupu na Ukrajinu jsme prožívali takový pocit,
že konečně vjíždíme do normální civilizované země, což by nikdo nikdy
z nás předtím neřekl.
Pod Oděsou se stáčíme více na jih k deltě
Dněpru. Silnice se zužuje. Je už po půlnoci a my hledáme místo kde spočinout.
Najednou před námi policajt a kontrola dokladů. Vše v pořádku. „A ty
pil?“. „Ne“. „Tak dyši“ a nastavuje čepici do které dýchám. Policajt přičichne
k čapce. „V parjadke“ a přeje šťastnou cestu. Silnice však najednou končí.
Obracíme a zastavujeme u dřevěné boudy s okýnkem, před kterou sedí pár
domorodců u vodočky. „Jo musíte zpět a tři, čtyři kilometry po prašné cestě
k pobřeží“. Kdo neřídí vypije s nimi z vděčnosti po stakánu a
jedeme dál.
Čtyři kilometry prašné cesty se stovkami výmolů se
nám zdají po čtrnácti kilometrech jízdy nekonečné. Kilometr sem, kilometr tam.
Tak to tady chodí. Konečně vesnice a tam disko. Pod padákem kterým se shazují
tanky z letadla trdluje několik lidí. Klímoš si poroučí tři vodky, pivo a
Malbora. „60 hřiven“. (240,- Kč), se mu zdá moc. Když ale dostává tři lahve
vodky, protože tady se to pije jen po lahvích, už to tak moc není. Snižuje
objednávku na jednu. Platí tak za ni a pivo s Malborkama 95,- Kč. No nekup
to! Brzy i ti co zapomněli rusky
poznávají, že jejich jazyku rozumí a že oni rozumí nám. Vězte, že pár stakanů
percivky – vodky s feferonkou, vydá za semestr intenzivního jazykového
kurzu.
Místní podnikatel, který tu koupil strojně
traktorovou stanici z které zbyly už jen trosky a betonová plocha
prorostlá travou, nás zde nechává nocovat. Odrazuje nás však od návštěvy delty,
kde je prý nyní břeh pokryt mrtvými rybami.
Krym a moře
Ráno tedy odjíždíme a v poledne jsme na přechodu
do Autonomní republiky Krym a frčíme dál. Kolem samá pole obilí a kukuřice. Jak
jsme se učili ve škole. Nedozírné lány a stovky kilometrů zavlažovacích kanálů.
Takový „malý ráj“ na zemi. „Potentes crescunt alienis Dafnis“ – „mocní se
vzmáhají z cizího neštěstí“. V dáli zahlédneme konečně moře, které se
stále přibližuje.
Černé moře vzniklo asi před 7600 lety př. n. l.
Bývalé jezero se stalo mořem protržením Bosporu a vznikalo 30 - 90 dní. Síla
přitékající vody byla 100x větší než Niagarské vodopády. Měla rychlost přes 100
km/h. Potopa světa jak ji známe z bible. Černé moře je dnes větší
než celé Německo.
Ve dvou třetinách současné
hladiny moře bylo slané jezero o hloubce 150 - 160 m. Na jeho březích kdysi
bývala obydlí. Našla se tu keramika, sídliště. Byly tu tak nalezeny pravé úhly
lidských sídlišť. Objevitel Titaniku Ballard tu našel i zachovalou loď.
Nepředpokládal, že v jedovatém Černém moři (uprostřed ve značné hloubce je
metan) se ukrývá kus dějin.
Jsme
u cíle
Vjíždíme
do vesničky Olenivka, nezápadnější a poslední vesničky na Tarchankutském
poloostrově. Vítá nás socha V.I.Lenina na ulici stejného jména.Jsme domluveni,
že se sejdeme v nějaké hospodě. Nacházíme první s nám známým názvem
Barakuda. Dáváme pivo a odjíždíme na západní cíp poloostrova. První noc spíme
v pensionu Raketa. Vojenská postel, umyvadlo se sprchou, záchodová mísa.
K večeři rýže s kečupem a kolečko salámu. Za „pouhých“ 70 hřiven.
Raketově pension Raketa opouštíme. Vůbec se nám tam nelíbí. Vydáváme se po
prašné cestě na západ, do stepi. Jsme tu sami. Za námi 300m jen dva harpunáři
ve stanu.
Čeká nás divočina bez Lenina a jeho
ulice. Z jedné strany moře a z druhé
moře suchých trav. Ve stepi žije na 100 druhů ptáků, lišky, zajíci,
sysel, ježci, netopýři. Pár stepních jedovatých hadů ve skalách, jejichž
kousnutí je sice bolestivé, ale ne smrtelné. A ještě tu žije chlapík, symbol
Světa Slunce – skarabeus. Je to tu tak zapadlé, že sem už za cara posílali
politické odpůrce – zejména oficíry.
Tarchankutský
poloostrov končí dvěma menšími poloostrovy. Džangul a Atles. Vytvářejí tak
Karandžinský záliv s dlouhými plážemi, širokými až 30 m. Protože tu není
průmysl, je tu moře čisté a průzračné. Pláže jsou tu ale pozvolné. Chceme-li
hloubku musí se zajít dost daleko do moře.
Je zde i slané jezero tak 1x1 km, oddělené od moře písčitým pruhem země.
Odtud loví místní obyvatelé krevety, které vedle v ulici v městečku
prodávají.
Ve spojení se zvyšováním hladiny
Černého moře pomalu ustupují vysoké břehy Tarchankutu. Mořská pohádka zde
vytvarovala poloostrov s vysokými hroty a
tunely. Pobřežní terasy zde přecházejí v převislé, několik desítek
metrů vysoké skalní stěny a několikastupňové terasy. Zachovalo se zde
originální divoce rostoucí rostlinstvo keřů a trav, odlišující se příkře od ostatních míst pobřeží. To láká
k životu tisíce ptáků. Nahromadění skal, hrotů, podvodních jeskyň,
neobyčejná čistota a průzračnost vody, množství ryb a mořských živočichů dělá zde příjemné a někdy i ne bezpečné místo pobřeží.
Šířka pláží v této oblasti je úzká a místy není vůbec. Jsou rozmístěny na
malých poloostrovech a zálivech. Písek
s příměsí železa a dalších solí, ve spojení s mořskými a slunečními
vlivy má neobyčejný vliv na lidský
organismus.
Divoká
podmanivá krása Tarchankutského pobřeží od pradávna lákala osídlence a turisty.
Těžko dostupná místa, skrytá před pohledy cizích lidí staletí přitahovala
zejména piráty. Dodnes chrání
v neznámých místech ukryté jejich poklady.
Kolem
skalnatých břehů Tarchankutu po tisíciletí vedly cesty historických mořeplavců
– Řeků, Rumunů, Turků, Rusů i Kozáků.
Kruté, nepředvídané moře zde navěky
pohřbilo ve svých vlnách řecké a staroruské bárky i rychlé plachetnice
záporožských kozáků i těžké bitevní lodě Rusů a Němců.
Tato
místa jsou zajímavá i tím, že jsou tu
každodenní Brízy. Tedy větry které vanou z pevniny na moře, a z moře
na pevninu. Brízy jsou nasyceny ozónem, chloridem vápenatým, kalciem,
magnéziem, jódem, bromem a jinými sajrajty z Mendělejevovy tabulky prvků.
Proto je zde vzduch prý perfektním přírodním inhalátorem. Fouká zde 6 dní
v týdnu. Proto i ráj surfařů a „padákoletců“.
Je tu mírné stepní klima, se suchým horkým létem a mírnou
zimou. Slunce svítí 2400 hod za rok,
což je mnohem více než na Jaltě, nebo Soči. V únoru je tu průměrně 0,5°C. Nejteplejší je červenec s průměrem +22,5°C.
Naprší jen cca 35 mm/rok. My prožíváme téměř čtyřicetistupňová vedra. Letní
sezóna tak tady začíná ve druhé polovině května a končí v říjnu. Voda
v létě má 25-27°C.
Stavíme
malý pidi tábor s nádherným výhledem na moře. Je přívětivé. Vaříme co se
dá, jíme a kocháme se okolím. Pod nohama je plno havěti. Stovky brouků, deseticentimetrové stonožky. Zajde mezi nás i pavouček Karakutr. Veliký tak jen 20
mm, ale jedovatější než místní zmije.
Někdo zahlédne i lišku, či metrového hada.
Musíme si zvyknout a těšit se na
zítra, na potápění.
.